با تغییراتی که هر لحظه در فناوری‌های مختلف و همچنین موتورهای جستجو شاهد هستیم، بازاریاب‌ها نیز مجبورند تا استراتژی‌های خود را برای جلب توجه مشتری‌ها در دنیای آنلاین تغییر دهند. اگه طبق آخرین ترندهای بازاریابی محتوا پیش نروید، برند شما عقب مانده و احتمالاً بخشی از بازار خود را از دست خواهد داد.

اما جستجو به دنبال آخرین ترندهای صنعت محتوا شاید برای هر کسی مقدور نباشد و این مقاله برای راحت کردن همین فرآیند نوشته شده است. در ادامه‌ی این مقاله می‌توانید از آخرین ترندها و ابزارهای بازاریابی محتوا در سال 2018، که به زبانی ساده توضیح داده‌ شده‌اند، مطلع شوید.

 

 

قبل از هر چیز لازم است تا تعریفی از بازاریابی محتوا را ارائه دهیم.

بازاریابی محتوا یک رویکرد استراتژیک به بازاریابی است که روی تولید و توزیع محتوای باارزش، مرتبط و باثبات برای جذب و نگهداری از مخاطبینی خاص و تعریف شده تمرکز دارد و در نهایت منجر به خرید محصول یا خدمات توسط مشتری می‌شود.

این یک رویکرد زودگذر نیست. 89 درصد از بازاریاب‌های B2B و 86 درصد از بازاریاب‌های B2C گزارش داده‌اند که از بازاریابی محتوا برای افزایش لیدها (lead) و پیش بردن اهداف برند استفاده می‌کنند. اما به نظر می‌رسد که صنعت محتوا در حال تغییر تمرکز از روی محتوای مرتبط با برند به محتوای مفید و ویدئویی است. پیروی از این تغییرات می‌توان مزیت رقابتی بسیار خوبی را نصیب شرکت‌ها کند.

در سال 2018 باید از چه ترندهایی در زمینه‌ی بازاریابی تبعیت کرد؟

ویدئو همچنان در صدر

اگر تا به امروز سراغ تولید محتوای ویدئویی نرفته‌اید، الان زمان آن فرا رسیده تا دست به کار شوید. ویدئوها در سال 2017 جزو داغ‎‌ترین ترندها بودند و انتظار می‌رود که در سال 2018 نیز این روند حتی قوی‌تر از قبل ادامه داشته باشد. گزارش‌های HubSpot حاکی از آن است که اولویت استفاده از ویدئو به طور چشمگیری در حال افزایش است طوری که 48 درصد از بازاریاب‌ها برای اضافه کردن کانال یوتیوب و 46 نیز برای اضافه کردن سرویس ویدئو فیسبوک به فعالیت‌های خود برنامه‌ریزی می‌کنند.

برای ساخت ویدئویی باکیفیت و به‌ظاهر حرفه‌ای، دیگر نیازی به استفاده از دوربین‌های پیشرفته و گران‌قیمت نیست. تمام چیزی که به آن نیاز دارید یک گوشی هوشمند، یک سه‌پایه و باز کردن حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی مختلف برای اشتراک‌گذاری ویدئوهاست.

یکی از نتایجی که توسط Search Engine Journal منتشر شده نشان می‌دهد ویدئوهای منتشر شده در Facebook Live توانسته‌اند 178% بیشتر نسبت به پست‌های معمولی مخاطب را جذب و درگیر کنند. همچنین اشتراک‌گذاری ویدئوها حدود دو برابر سایر پست‌ها گزارش شده است.

یکی از نکات مفیدی که در زمینه‌ی تولید ویدئو و انتشار آنها در شبکه‌های اجتماعی مختلف باید مد نظر قرار داد این است که محتوای آموزشی داشته باشند. این نوع محتوا، ارزش خاصی را به مخاطب ارائه می‌دهد و با سرعت بیشتری انتشار و اشتراک‌گذاری خواهد شد.

 

 

اهمیت عدم تمرکز روی یک شبکه‌ی اجتماعی خاص

حقیقت این است که استفاده از یک پلتفرم خاص برای انتشار محتوا ریسک بزرگی است زیرا هر لحظه امکان دارد که قوانین مربوط به آنها تغییر کند. همچنین، موردی که در کشور ما دور از انتظار نیست، بحث فیلترینگ است که باید همواره خطر آن را برای کسب‌وکارها مورد توجه قرار داد.

به جای استفاده از یک پلتفرم خاص سعی کنید از طریق وب‌سایت، ایمیل یا رویدادهای حضوری، ارتباط مستقیمی با مشتری‌های خود برقرار و از همین روش‌ها برای انتشار محتوا استفاده کنید.

تولید محتوای باارزش

بازاریابی محتوا در سال جدید یعنی تولید محتوایی که باارزش و جذاب باشد. بهتر است در محتوای تولیدی از برند خود تعریف نکنید و در عوض، محتوایی بسازید که افراد دوست داشته باشند آن را بخوانند، ببینند یا گوش دهند. اهمیت این موضوع به قدری بوده که شرکت Apple حدود 1 میلیارد دلار را برای تولید محتوای اصیل اختصاص داده است.

حرف آخر

بازاریابی محتوا همچنان بسیار کلیدی و ضروری است. عقب انداختن استفاده از این سبک از بازاریابی برای یک سال دیگر، ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به شما و کسب‌وکارتان وارد کند. محتوای تولیدی در حال فاصله گرفتن از توصیف و تمجید از برندها است و با ارائه‌ی ارزش به مخاطب، به طور غیرمستقیم زمینه‌ی خرید را فراهم می‌کند. همین امر باعث شده که فرصت‌های بسیار زیادی برای برندهای جدید و کوچک به وجود بیاید که وارد بازار شده و توجه مشتری‌های بالقوه را به خود جلب کنند.

منبع:wikimohtava